Thursday, 11 July 2013

my liltle sayang

Assalamualaikum…

Pertama sekali syukur Alhamdulillah kerana  masih mampu bernyawa untuk menyambut bulan Ramadhan kali ini…dan hari dah masuk 3 hari kami berpuasa… seronok tu seronok sebab boleh puasa tak teruk sngat rasa lapar ke dahaga ke pendek kata secara lahiriahnya ok… tetapi secari batiniah… hanya tuhan sahaja yang tahu….

Sesungguhnya kami rasa rasa sedih sangat-sangat…sebab anak kucing kami si boboi mati malam sebelum puasa… sepatutnya kami kena pergi taraweh tapi kami tertidur kami mamai kata tamau p dekat abah…. Bila abah dah p bru la rasa menyesai berpusu-pusu datang menerjah sebab tak ikut abah……mungkin Allah nak tunjuk kat kami kut yang boboi mati…. Memang dah jadi kebiasaan kami celik mata ja tak kira pukul bopa memang kami akan cari anak2 kucing kami… kami pangey depa macam cara nak bg makan… selalunya memng semua akan lari mai kat kami.. dan boboi memng yang selalu paling lambat la.. sebab kalau dia tido memng system pendengaran dia secara automatic off… bila dah lama sngat kami pangey dia tak mai kami jadi risau… semua lampu kami buka…tunggu lampu liplap ja kami tak bukak…tu pon sebab kami tak teringat yang umah ada lampu liplap kalau ingat kami bukak dah…..bila dah terang benderang kami keluaq umah…. kami pangey dia tanpa jemu… tak nmpak pon kelibat dia… kami takut ada orang amik dia ja sebab dia menikuih pastu jinak… serius tak terlintas pun kat otak ni yang dia mungkin kena langgaq… jadi da separuh putus asa nak cari dia… kami masuk dlam umah…. Masa nak tutup pntu pangaq kami nmpak lidi dok kuih2 sumthing…. Pastu kami nmpak ekoq boboi.. kami senyum… rasa lega gila boleh jumpa dia… kami pon pelan2 p kat dia ingatkan dia tidoq niat nak gempaq dia la…. Tapi kami rasa pelik sebab lidi tekan2 perut dia bnyak kali dia tak bergerak… kmi terus lari p kat dia… kmi pegang2 bdan dia.. dia dah lembik…kami panic gila….  kami pngey2 boboi bnyak kali….. kami mcm tak percaya dia mati muka badan dia semua elok takda darah pon…macam dia tengah tido…. bila kami kalihkan badan dia kami nmpak ada darah di telinga…  masa tu sedih hanya Allah ja yang tau….
Ntah la memang sedih…… sebab antara empat ekor anak kucing kami dia la yang paling kami sayang…. Abah kami pon sayang dia… masa abah balik taraweh kami gitau kat abah.. kami Nampak mata abah begenang….

Baru dua hari boboi mati hari ni pulak si yaya pulak kena langgaq.. ntah laaa… murah sngat dah ayaq mata ni…sampai dah ilang rasa malu nak nangis depan orang…. 2hari kami riau pasai boboi hari ni riau pulak pasai yaya…. Ya Allah sedihh sngat… masa depa lahir kami excited sngat… sebab dah lama kami teringin nak bela kucing…. Kami bela depa kami sayang depa… memang dah rasa mcam anak sendiri dah… remuk hati ni tengok anak kucing yang kami bela dari kecik sampai besar jadi mcm ni.. lagipun depa baru 2 bulan…. Kami terbayang mcm mana badan sekecik tu nak tnggung sakit….. yaya kena langgaq muka dia teruk sngat tak mcm boboi… tapi dia masih idup…. Kalau dia mati pun memmng kami redha… ya Allah kesian sngt tengok dia…. Mulut berdarah-darah… darah kelua kat idung telinga…mata sebelah tak bulyh bukak yang sebelah lagi hampir2 nak terkeluar...bila kami nak lap dia tak bagi… semestinya la dia rasa sakit… macam mana kami nak lap.. hati kmi tak kuat…. Kami gagahkan jugak… pastu dia naik atas riba… dia duduk rapat2 dengan badan kami….. tersentuh hati kami… kami lap lagi idung dia takut dia tak boleh nak bernafas…. Pastu kami rasa panas atas paha…. Rupa-rupanya dia kencing…terlalu sakit mungkin… memang tak gamak nak marah laa…kami rasa kesian sngat… bila dia rasa susah nak nafas dia macam batuk nak muntah…. Lepastu tersembur darah keluar… semalaman kami tak leyh lena tunggu dia… kami takut kalau dia tak boleh nak nafas…selamat kami niat nak cari dia sampai jumpa jugak… benda ni berulang macam boboi jugak Cuma kami jumpa dia masa tengah hidup.. kalaulah kami tak jumpa mcm mana dia rasa masa tu…mati sorang2 macam boboi… sedihnya ya Allah… entahla Masa boboi mati dulu mulut dan hati ni dok kata redha2…. Bnyak2 kali kami sebut kami redha… tapi ayaq mata meleleh jugak…mungkin sebab kami tak dihidang sebegini rupa dugaan jaga yaya…. Tapi kalau yaya nak mati memang kami betul2 redha… hati kami lagi sakit tengok dia mcm tu dan biarla dia mati daripada dia tanggung sakit….

Orang yang baca ni boleh nak kata yang  kmi ni over… tu mulut orang kami ada dua tngan ja tak mampu nak tutup mulut orang yang ramai tu…. Marah  sedih mcm mna pon kami kat orang kami takkan guna kaki tuk ttup mulut depa… ntah laaa… biarlah Allah yang menilai…. Maafla teremosi… bila jadi macam ni mulut kami ni automatic kata… ya Allah ampun la dosa2 aku… kami takut sngat kalau kerana dosa kami dan kelalaian kami kucing2 ni dapat balasan mcm ni….. :’(

Lepas ni memang kami nak jaga jaja dengan lidi elok2… tamau da bukak tingkap… kami buka tingkap untuk kemudahan mama cat keluar masuk nk bagi susu dan berak sebab mama cat tak reti berak dalam bekas pasir… dan depa pun tak putus susu lagi terutama yaya…dia manja... umm.. dan buaih sampai keluar kat tingkap....ntah laa... Kami fikir macam mana nk bagi yaya makan esok telan air liur sendiri pon dia tak mampu… aaahhhh sedihnyaaa….

Ya Allah jangan la ada lagi kematian orang yang ku sayang ya Allah…. 

Tuesday, 2 July 2013

Jasa Ibu tiada ganti

Assalamualaikum...

dah lama kan kami tak contiang-contiang kat sini... almaklumla sejak-sejak ada cucu kembaq sampai 4 ekoq ni tak menang tangan nak jaga...dah besaq pon depa lani dah pandai berak kambuih sendiri dah sekarang.. tak gaduh nak kena beli pempes-pempes berkandaq-kandaq kat mydin... kalau diikutkan semalam dah genap da umo depa 2 bulan... nak kena bawak depa p klinik nih...nak kena cucuk rubella tamau nanti besaq2 dapat penyakit tibi... 

yaka rubella tuk tibi? ka campak? hahahahha!! mmpuih p.. malaih nk selak solomon..

kali ni kami tamau cita pasai cucu-cucu kami tu... depa tu mmng dok tau dah perangai honaq ekoq sendiri pon depa ligan.....ni kami nk cita pasai mama cat... wahhhhhh meoww dah naik taraf gituuuu tukaq dah nama lam ic jadi mama cat tau sekarang..yang meow tu nama zaman-zaman muda bergetah dia sekarang ni  dah ada anak nama-nama glemer dah lupus di telan zaman dan arus pemodelan..macam kak ton laa... dulu zaiton sekarang kak ton... glemer gitu...hihihihihi

ok berbalik kepada nawaitu asal.... kalau boleh dok merapu sampai esok pon tak abih.. ayu... ayu.. kemon laa.. kemao la... 

baiklah...sejak-sejak anak-anak mama cat ni da boleh pepak dedak kucing dan dah mula bernapsu kepada makanan lain selain susu ibu dia.... ibu kucing slalu bawak balik benda pelik-pelik balik umah....bagun-bagun pagi ja ada ja nampak hati ayam.. usus ayam.. cicak.. ekoq cicak... tikus yang takda kepala...bergelimpangan atas lantai umah...

baru-baru ni.... dia cuba nak bawak masuk katak besaq penampaq habuan untuk anak-anak dia makan...besaq lagi katak tu dari anak dia u'oulls tau... ya Allah yekyek gilaaaa.....serius-serius yekyek kami dok taip ni pon smbil dok terangkat bahu sambil kodek-kodek pala....geli yang amat....nak kata tak bagi makan kami bagi ja... dedak kucing tu pon dok sedia ada ja dalam pinggan...kalau kurang kami tambah siap dengan ayaq tapis guna filter lagi tau....

jadi, kami mengunakan segala kudrat yang ada memerah otak macm mana nak mengatasi masalah rumah tangga yang kian membelenggu dan menjadi onak racun dan segala bala lah....pakman kata memang fitrah kucing depa suka makan benda macm tu... biaq tekeluaq bijik mata ni sekali pon jegey kat dia... bukan dia paham dia tak da akai macm manusia.... 

nampak dak pakman bela cucu dia....nampak dak? nampak dak?

lagi satu kami rasa....mungkin sebab si meow ni dulu kucing liaq.. dia kecik-kecik dulu dok lam reban ayam ja.. mak dia pon liaq mungkin pebret dia dulu masa kecik-kecik katak?? sapa tahukan?? nampak dak kami bijak disitu.... kemonla.. kemonlaa... *clap..clap.. la sikit... ^..^

jadi kami pon membuat keputusan nak stopkan depa dari makan dedak.. kami suruh abah beli ikan kembong kat penaga....lalu kami pon mengunakan skill masterchep  kukus grill panggang kami dengan merebus ikan-ikan tu lalu dicerakin-cerakinkan kedalam pinggan dan digaul bersama nasik...

 sedapkan??? umm nyum2...

ok! untuk hari tu dadan esoknya  da takda da la benda pelik-pelik tu... tapi untuk tulat tonggeng senayan... ada balik...bawak perot ikan pulak dah...ya Allah geramnyaaa.... dah tu.. pandai pulak angkat tudung saji nak curi ayam percik habuan sahoq kami.... ikan cencaru belah belakang pon dia kidnap.... tak masuk ikan kembong yang dah bersalut kunyit garam secukup rasa... berjejehan ja atas lantai...bersepai-sepai tulang kat lantai

serius... kami nampak dia kecik besaq kecik besaq jaa....geram sangat-sangat sampai  rasa marah yang nak mencarut-carut... pastu rasa macm nak tumbok-tumbok muka dia biaq bedaqah idong-idong... last-last kami halau dia kuaq umah.... dah rasa down sngat sebab tak boleh nak handle dia... meow yang sekarang bukan lagi meow yang dulu... sedih kut....kami tamau owg maqah buang dia... bila orang marah lari kuaq kut tingkap...takut sngat anak dia tak cukup makan...yang anak-anak dia steady jaa.. rambut kami pon depa makan... mak dia tu... kadang-kadang tu balik sampai belumpoq kaki... pastu kadang-kadang tu balik duduk tejelen lidah tu kuaq.. penat sngat agaknya ligan cicak... 

alah halau pon t rindu aku bunyik meow2 jugak pangil dia balik... tak gamak kut~~

tapi bila dipikir-pikirkan  balik besarkan pengorbanan mak ni sebenarnya.. sanggup buat apa saja untuk anak dia nak senang....kalau kucing boleh ada rasa sayang macm tu kat anak kenapa tidak manusia?? sedih tengok baby-baby yang kena tingai merata-rata tak kira tempat sampai longgokan smpah pon depa gamak...tak kira yang tanam hidup-hiduplagi... sampai ada yang dimakan kerengga...

nauzubiilah.. moga di jauhkan aku dari melakukan pekara yang tak baik macam tu

 kami rasalah kan... meow patut jadi ikon ibu tunggal yang berjaya laa.... biaq malu orang-orang yang buat anak pandai jaga anak tak reti... tapi kalau dah bab-bab memcuri lauk sahoq kami ni memang kami tak berkenan sangat-sangat!!!..... ggggrrrrrrrr

haiisshhh rindu pulak kat mak kami... arwah dulu walaupon abah ada pencen cukup-cukup untuk kami sekeluarga nak makan arwah usaha jugak bagun pukui 4 5 pagi sebab nak buat kuih hantaq kedai pak jang an...pukui 8 pagi pegi kantin keja buat masak-masak...... tak masuk tempahan nasi-nasi ayam merah lagi..kadang-kadang sampai tak tidur malam....tambah-tambah nak dekat bulan ramadhan ni arwah la yang paling sibuk cari orang-orang kampung untuk letak kuih kat gerai pasar ramadhan dia... takda benda yang kami nak yang kami tak dapat... semua arwah  usahakan tak dapat sekarang nanti mesti dapat jugak... ingat lagi masak kecik-kecik kami sekolah tadika.. mak bawa moto dengan periuk nasi... dalam merempit tu tudung periuk nasi terbang... gelabah kami dua kutip tudung periuk atas jalan.... kalau nak p sekolah pula mak bagi bekal makanan mak kata makanan kat kantin tak sihat...biar dia susah asalkan anak-anak senang... muhasabah diri balik... apa yang dah kita buat tuk balas jasa ibu kita??? ya Allah... ampuni la dosa ibuku ya Allah... kami mohon disedekahkan al-fatihah kepada mak kami Rohani binti Ramli... :'(

maap2... kami teremosi...tapi tak salahkan nak ingat balik jasa mak kita....sekurang-kurangnya kami bersyukur pernah ada mak sehebat arwah.. i leviuu till jannah mak..