Thursday, 11 July 2013

my liltle sayang

Assalamualaikum…

Pertama sekali syukur Alhamdulillah kerana  masih mampu bernyawa untuk menyambut bulan Ramadhan kali ini…dan hari dah masuk 3 hari kami berpuasa… seronok tu seronok sebab boleh puasa tak teruk sngat rasa lapar ke dahaga ke pendek kata secara lahiriahnya ok… tetapi secari batiniah… hanya tuhan sahaja yang tahu….

Sesungguhnya kami rasa rasa sedih sangat-sangat…sebab anak kucing kami si boboi mati malam sebelum puasa… sepatutnya kami kena pergi taraweh tapi kami tertidur kami mamai kata tamau p dekat abah…. Bila abah dah p bru la rasa menyesai berpusu-pusu datang menerjah sebab tak ikut abah……mungkin Allah nak tunjuk kat kami kut yang boboi mati…. Memang dah jadi kebiasaan kami celik mata ja tak kira pukul bopa memang kami akan cari anak2 kucing kami… kami pangey depa macam cara nak bg makan… selalunya memng semua akan lari mai kat kami.. dan boboi memng yang selalu paling lambat la.. sebab kalau dia tido memng system pendengaran dia secara automatic off… bila dah lama sngat kami pangey dia tak mai kami jadi risau… semua lampu kami buka…tunggu lampu liplap ja kami tak bukak…tu pon sebab kami tak teringat yang umah ada lampu liplap kalau ingat kami bukak dah…..bila dah terang benderang kami keluaq umah…. kami pangey dia tanpa jemu… tak nmpak pon kelibat dia… kami takut ada orang amik dia ja sebab dia menikuih pastu jinak… serius tak terlintas pun kat otak ni yang dia mungkin kena langgaq… jadi da separuh putus asa nak cari dia… kami masuk dlam umah…. Masa nak tutup pntu pangaq kami nmpak lidi dok kuih2 sumthing…. Pastu kami nmpak ekoq boboi.. kami senyum… rasa lega gila boleh jumpa dia… kami pon pelan2 p kat dia ingatkan dia tidoq niat nak gempaq dia la…. Tapi kami rasa pelik sebab lidi tekan2 perut dia bnyak kali dia tak bergerak… kmi terus lari p kat dia… kmi pegang2 bdan dia.. dia dah lembik…kami panic gila….  kami pngey2 boboi bnyak kali….. kami mcm tak percaya dia mati muka badan dia semua elok takda darah pon…macam dia tengah tido…. bila kami kalihkan badan dia kami nmpak ada darah di telinga…  masa tu sedih hanya Allah ja yang tau….
Ntah la memang sedih…… sebab antara empat ekor anak kucing kami dia la yang paling kami sayang…. Abah kami pon sayang dia… masa abah balik taraweh kami gitau kat abah.. kami Nampak mata abah begenang….

Baru dua hari boboi mati hari ni pulak si yaya pulak kena langgaq.. ntah laaa… murah sngat dah ayaq mata ni…sampai dah ilang rasa malu nak nangis depan orang…. 2hari kami riau pasai boboi hari ni riau pulak pasai yaya…. Ya Allah sedihh sngat… masa depa lahir kami excited sngat… sebab dah lama kami teringin nak bela kucing…. Kami bela depa kami sayang depa… memang dah rasa mcam anak sendiri dah… remuk hati ni tengok anak kucing yang kami bela dari kecik sampai besar jadi mcm ni.. lagipun depa baru 2 bulan…. Kami terbayang mcm mana badan sekecik tu nak tnggung sakit….. yaya kena langgaq muka dia teruk sngat tak mcm boboi… tapi dia masih idup…. Kalau dia mati pun memmng kami redha… ya Allah kesian sngt tengok dia…. Mulut berdarah-darah… darah kelua kat idung telinga…mata sebelah tak bulyh bukak yang sebelah lagi hampir2 nak terkeluar...bila kami nak lap dia tak bagi… semestinya la dia rasa sakit… macam mana kami nak lap.. hati kmi tak kuat…. Kami gagahkan jugak… pastu dia naik atas riba… dia duduk rapat2 dengan badan kami….. tersentuh hati kami… kami lap lagi idung dia takut dia tak boleh nak bernafas…. Pastu kami rasa panas atas paha…. Rupa-rupanya dia kencing…terlalu sakit mungkin… memang tak gamak nak marah laa…kami rasa kesian sngat… bila dia rasa susah nak nafas dia macam batuk nak muntah…. Lepastu tersembur darah keluar… semalaman kami tak leyh lena tunggu dia… kami takut kalau dia tak boleh nak nafas…selamat kami niat nak cari dia sampai jumpa jugak… benda ni berulang macam boboi jugak Cuma kami jumpa dia masa tengah hidup.. kalaulah kami tak jumpa mcm mana dia rasa masa tu…mati sorang2 macam boboi… sedihnya ya Allah… entahla Masa boboi mati dulu mulut dan hati ni dok kata redha2…. Bnyak2 kali kami sebut kami redha… tapi ayaq mata meleleh jugak…mungkin sebab kami tak dihidang sebegini rupa dugaan jaga yaya…. Tapi kalau yaya nak mati memang kami betul2 redha… hati kami lagi sakit tengok dia mcm tu dan biarla dia mati daripada dia tanggung sakit….

Orang yang baca ni boleh nak kata yang  kmi ni over… tu mulut orang kami ada dua tngan ja tak mampu nak tutup mulut orang yang ramai tu…. Marah  sedih mcm mna pon kami kat orang kami takkan guna kaki tuk ttup mulut depa… ntah laaa… biarlah Allah yang menilai…. Maafla teremosi… bila jadi macam ni mulut kami ni automatic kata… ya Allah ampun la dosa2 aku… kami takut sngat kalau kerana dosa kami dan kelalaian kami kucing2 ni dapat balasan mcm ni….. :’(

Lepas ni memang kami nak jaga jaja dengan lidi elok2… tamau da bukak tingkap… kami buka tingkap untuk kemudahan mama cat keluar masuk nk bagi susu dan berak sebab mama cat tak reti berak dalam bekas pasir… dan depa pun tak putus susu lagi terutama yaya…dia manja... umm.. dan buaih sampai keluar kat tingkap....ntah laa... Kami fikir macam mana nk bagi yaya makan esok telan air liur sendiri pon dia tak mampu… aaahhhh sedihnyaaa….

Ya Allah jangan la ada lagi kematian orang yang ku sayang ya Allah…. 

No comments:

Post a Comment