Tuesday, 2 July 2013

Jasa Ibu tiada ganti

Assalamualaikum...

dah lama kan kami tak contiang-contiang kat sini... almaklumla sejak-sejak ada cucu kembaq sampai 4 ekoq ni tak menang tangan nak jaga...dah besaq pon depa lani dah pandai berak kambuih sendiri dah sekarang.. tak gaduh nak kena beli pempes-pempes berkandaq-kandaq kat mydin... kalau diikutkan semalam dah genap da umo depa 2 bulan... nak kena bawak depa p klinik nih...nak kena cucuk rubella tamau nanti besaq2 dapat penyakit tibi... 

yaka rubella tuk tibi? ka campak? hahahahha!! mmpuih p.. malaih nk selak solomon..

kali ni kami tamau cita pasai cucu-cucu kami tu... depa tu mmng dok tau dah perangai honaq ekoq sendiri pon depa ligan.....ni kami nk cita pasai mama cat... wahhhhhh meoww dah naik taraf gituuuu tukaq dah nama lam ic jadi mama cat tau sekarang..yang meow tu nama zaman-zaman muda bergetah dia sekarang ni  dah ada anak nama-nama glemer dah lupus di telan zaman dan arus pemodelan..macam kak ton laa... dulu zaiton sekarang kak ton... glemer gitu...hihihihihi

ok berbalik kepada nawaitu asal.... kalau boleh dok merapu sampai esok pon tak abih.. ayu... ayu.. kemon laa.. kemao la... 

baiklah...sejak-sejak anak-anak mama cat ni da boleh pepak dedak kucing dan dah mula bernapsu kepada makanan lain selain susu ibu dia.... ibu kucing slalu bawak balik benda pelik-pelik balik umah....bagun-bagun pagi ja ada ja nampak hati ayam.. usus ayam.. cicak.. ekoq cicak... tikus yang takda kepala...bergelimpangan atas lantai umah...

baru-baru ni.... dia cuba nak bawak masuk katak besaq penampaq habuan untuk anak-anak dia makan...besaq lagi katak tu dari anak dia u'oulls tau... ya Allah yekyek gilaaaa.....serius-serius yekyek kami dok taip ni pon smbil dok terangkat bahu sambil kodek-kodek pala....geli yang amat....nak kata tak bagi makan kami bagi ja... dedak kucing tu pon dok sedia ada ja dalam pinggan...kalau kurang kami tambah siap dengan ayaq tapis guna filter lagi tau....

jadi, kami mengunakan segala kudrat yang ada memerah otak macm mana nak mengatasi masalah rumah tangga yang kian membelenggu dan menjadi onak racun dan segala bala lah....pakman kata memang fitrah kucing depa suka makan benda macm tu... biaq tekeluaq bijik mata ni sekali pon jegey kat dia... bukan dia paham dia tak da akai macm manusia.... 

nampak dak pakman bela cucu dia....nampak dak? nampak dak?

lagi satu kami rasa....mungkin sebab si meow ni dulu kucing liaq.. dia kecik-kecik dulu dok lam reban ayam ja.. mak dia pon liaq mungkin pebret dia dulu masa kecik-kecik katak?? sapa tahukan?? nampak dak kami bijak disitu.... kemonla.. kemonlaa... *clap..clap.. la sikit... ^..^

jadi kami pon membuat keputusan nak stopkan depa dari makan dedak.. kami suruh abah beli ikan kembong kat penaga....lalu kami pon mengunakan skill masterchep  kukus grill panggang kami dengan merebus ikan-ikan tu lalu dicerakin-cerakinkan kedalam pinggan dan digaul bersama nasik...

 sedapkan??? umm nyum2...

ok! untuk hari tu dadan esoknya  da takda da la benda pelik-pelik tu... tapi untuk tulat tonggeng senayan... ada balik...bawak perot ikan pulak dah...ya Allah geramnyaaa.... dah tu.. pandai pulak angkat tudung saji nak curi ayam percik habuan sahoq kami.... ikan cencaru belah belakang pon dia kidnap.... tak masuk ikan kembong yang dah bersalut kunyit garam secukup rasa... berjejehan ja atas lantai...bersepai-sepai tulang kat lantai

serius... kami nampak dia kecik besaq kecik besaq jaa....geram sangat-sangat sampai  rasa marah yang nak mencarut-carut... pastu rasa macm nak tumbok-tumbok muka dia biaq bedaqah idong-idong... last-last kami halau dia kuaq umah.... dah rasa down sngat sebab tak boleh nak handle dia... meow yang sekarang bukan lagi meow yang dulu... sedih kut....kami tamau owg maqah buang dia... bila orang marah lari kuaq kut tingkap...takut sngat anak dia tak cukup makan...yang anak-anak dia steady jaa.. rambut kami pon depa makan... mak dia tu... kadang-kadang tu balik sampai belumpoq kaki... pastu kadang-kadang tu balik duduk tejelen lidah tu kuaq.. penat sngat agaknya ligan cicak... 

alah halau pon t rindu aku bunyik meow2 jugak pangil dia balik... tak gamak kut~~

tapi bila dipikir-pikirkan  balik besarkan pengorbanan mak ni sebenarnya.. sanggup buat apa saja untuk anak dia nak senang....kalau kucing boleh ada rasa sayang macm tu kat anak kenapa tidak manusia?? sedih tengok baby-baby yang kena tingai merata-rata tak kira tempat sampai longgokan smpah pon depa gamak...tak kira yang tanam hidup-hiduplagi... sampai ada yang dimakan kerengga...

nauzubiilah.. moga di jauhkan aku dari melakukan pekara yang tak baik macam tu

 kami rasalah kan... meow patut jadi ikon ibu tunggal yang berjaya laa.... biaq malu orang-orang yang buat anak pandai jaga anak tak reti... tapi kalau dah bab-bab memcuri lauk sahoq kami ni memang kami tak berkenan sangat-sangat!!!..... ggggrrrrrrrr

haiisshhh rindu pulak kat mak kami... arwah dulu walaupon abah ada pencen cukup-cukup untuk kami sekeluarga nak makan arwah usaha jugak bagun pukui 4 5 pagi sebab nak buat kuih hantaq kedai pak jang an...pukui 8 pagi pegi kantin keja buat masak-masak...... tak masuk tempahan nasi-nasi ayam merah lagi..kadang-kadang sampai tak tidur malam....tambah-tambah nak dekat bulan ramadhan ni arwah la yang paling sibuk cari orang-orang kampung untuk letak kuih kat gerai pasar ramadhan dia... takda benda yang kami nak yang kami tak dapat... semua arwah  usahakan tak dapat sekarang nanti mesti dapat jugak... ingat lagi masak kecik-kecik kami sekolah tadika.. mak bawa moto dengan periuk nasi... dalam merempit tu tudung periuk nasi terbang... gelabah kami dua kutip tudung periuk atas jalan.... kalau nak p sekolah pula mak bagi bekal makanan mak kata makanan kat kantin tak sihat...biar dia susah asalkan anak-anak senang... muhasabah diri balik... apa yang dah kita buat tuk balas jasa ibu kita??? ya Allah... ampuni la dosa ibuku ya Allah... kami mohon disedekahkan al-fatihah kepada mak kami Rohani binti Ramli... :'(

maap2... kami teremosi...tapi tak salahkan nak ingat balik jasa mak kita....sekurang-kurangnya kami bersyukur pernah ada mak sehebat arwah.. i leviuu till jannah mak.. 

No comments:

Post a Comment